Sinds jaar en dag geven mensen elkaar cadeaus. Maar waarom? Wat zijn de beweegredenen en tijdens welke gelegenheden is het gebruikelijk een cadeau te geven? Lees de blog van BOVI salespromotion en leer er meer over!
Sinds jaar en dag geven mensen elkaar cadeaus. Maar waarom? Wat zijn de beweegredenen en tijdens welke gelegenheden is het gebruikelijk een cadeau te geven? Lees de blog van BOVI salespromotion en leer er meer over!
Toen koning Willem-Alexander en koningin Máxima in 2015 een staatsbezoek aan China brachten, ontvingen zij een wel heel bijzonder geschenk: zij mogen vijftien jaar lang twee reuzenpanda’s van het Aziatische land lenen. Inmiddels zijn de twee reuzenpanda’s alom bekend als Xing Ya en Wu Wen en zijn ze sinds dit voorjaar te bewonderen in Ouwehands Dierenpark in Rhenen.
Dit lijkt misschien een buitensporig cadeau, maar het geven van geschenken is al zo oud als de weg naar Rome. Sinds jaar en dag geven mensen elkaar cadeaus om zo vriendschappen met elkaar op te bouwen en de onderlinge band te verstevigen. Maar nog belangrijker: cadeaus worden gegeven om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen. Schenkingen leveren een wederkerigheid op – geef iets en je krijgt dit terug in een dienst of gunst. Zo geven werkgevers tijdens de jaarwisseling een presentje aan hun medewerkers. Hiermee wordt het harde werken van het gehele jaar beloond.
Er is geen sprake van wederkerigheid bij het geven van een geschenk tijdens een feestelijke aangelegenheid. In Nederland en andere Westerse landen is het gebruikelijk een cadeau te geven bij een geboorte, communie, huwelijk, huwelijksjubileum, housewarming of verjaardag. Het cadeau dient dan als extra felicitatie. Is iemand ziek of ligt hij of zij in het ziekenhuis, dan ontvangt de zieke vaak bloemen, fruit of een stapel tijdschriften cadeau. Daarnaast kunnen feestdagen aanleiding zijn om iemand te verrassen met een cadeau. Denk bijvoorbeeld aan Kerst, Oud & Nieuw en Pasen, maar ook aan Vaderdag, Moederdag en het Suikerfeest.
Cadeaus worden vaak met cadeaupapier verpakt. Hiermee blijft het voor de ontvanger een verrassing wat voor een cadeau hij of zij krijgt. In Noorwegen is het de gewoonte om een cadeau na ontvangst niet direct uit te pakken. Zo kan men de gever niet beledigen wanneer het cadeau niet in de smaak valt. In Zwitserland pakt men het cadeau heel voorzichtig uit, zonder het papier te scheuren. Zo wil de ontvanger niet te hebberig overkomen.
Geschenken worden gegeven aan vrienden, familieleden, buren, collega’s, zakenrelaties en opdrachtgevers. Maar welk cadeau geeft u? Het is belangrijk het best passende cadeau tijdens de geschikte gelegenheid te geven, anders stuit u de ontvanger tegen de borst. De volgende zaken bepalen onder andere de aard van het geschenk:
Bent u erg close met de ontvanger, dan kunt u hem of haar een persoonlijk cadeau geven, zoals een citytrip, fotoboek of theatervoorstelling. Staat de ontvanger verder bij u vandaan, dan kunt u een algemene cadeaubon of een fles wijn cadeau doen. Let wel: sommige cadeaus zijn taboe. Zo wordt er in Suriname raar opgekeken wanneer u iemand zeep of doucheschuim geeft. Hiermee wekt u de suggestie dat de ontvanger niet fris ruikt. Zorg bovendien dat het te geven cadeau in proportie is met de gelegenheid – geef nooit een te duur cadeau want hiermee brengt u de ontvanger in verlegenheid.
Cadeaus zijn er dus om mensen te feliciteren of te bedanken, om de onderlinge band te verstevigen en om iets van een ander gedaan te krijgen. Bent u op zoek naar een persoonlijk geschenk, waarmee u zowel uw personeel als zakenrelaties kunt verblijden? Kies voor de relatiegeschenken van BOVI salespromotion. Van reisaccessoires en kantoorartikelen tot keukengerei, gereedschappen en zonnebrillen: wij zijn specialist in relatiegeschenken, premiums en promotieartikelen en verrassen u met originele ideeën en concepten. Al onze artikelen zijn te personaliseren met uw eigen logo, huisstijlkleuren of een persoonlijke tekst. Deze geschenken vallen ongetwijfeld in de smaak.